Završen projekt “Učenje bez muke uz naše vrijedne ruke”

by | lip 30, 2025

Tijekom ove školske godine u našoj se školi provodio projekt “Učenje bez muke uz naše vrijedne ruke” u kojem su učenici aktivno sudjelovali u osmišljavanju i izradi nastavnih sredstava za nastavu matematike, biologije i tehničke kulture te društvenih igara za razrednu nastavu. Projekt je financiran putem natječaja Ministarstva znanosti, obrazovanja i mladih u svrhu financiranja izvannastavnih aktivnosti. Voditeljica projekta je Tena Kozina, učiteljica informatike i tehničke kulture, a projekt se provodio kroz izvannastavnu aktivnost STEM radionica.

Učenici su:

  • korištenjem interneta razvijali svoje istraživačke vještine pronalaženjem različitih primjera i ideja za izradu nastavnih sredstava i igara.
  • stekli potrebno samopouzdanje za iznošenje i realizaciju vlastitih ideja.
  • uz pomoć voditeljice projekta, osmislili konkretne proizvode koje su zatim izradili različitim tehnikama (obrada drva, 3D oblikovanje i ispis, izrada digitalnih sadržaja, ispis, plastificiranje).
  • upoznali se s alatima za obradu drva (električnom pilom, bušilicom), načinima zaštite pri radu i stečeno znanje primijenili u izradi domino pločica, drvenih slagalica za učenje razlomaka te zupčanika.
  • upoznali se s tehnologijom 3D ispisa i radom u programu za 3D oblikovanje – Tinkercad te su stečeno znanje primijenili za izradu križića, kružića, pijuna za Čovječe, ne ljuti se.
  • na internetu pronalazili gotove 3D modele, pripremili ih za 3D ispis u programu Cura te se upoznali s najčešćim problemima pri 3D ispisu.
  • pripremali 3D pisač za rad (uključivanje/isključivanje, podešavanje temperature, izmjena filamenta) i pokretali 3D ispis putem njegovog sučelja (križić, kružić, pijuni za Čovječe, ne ljuti se, DNA lanac, kutovi).
  • upoznali se s načinom rada 3D olovke te su njima samostalno izrađivali modele prokariotske i eukariotske stanice.
  • ranije stečeno iskustvo rada u Canvi iskoristili za izradu igre slikovni sudoku.
  • stekli iskustvo rada u praktičnom obliku i okušali se u različitim tehnikama rada.
  • naučili kvalitetno surađivati u timskom obliku rada, podržavajući individualnost svakog pojedinca, uvažavajući i prihvaćajući različitosti mišljenja svakog sudionika.

Trinaest učenika (5. – 8.r.) se na satovima izvannastavne aktivnosti STEM radionica kroz radionice obrade drva, 3D oblikovanja/3D ispisa i izrade digitalnih sadržaja okušalo u novim vještinama te su ih uspješno primijenili i izradili sljedeće praktične radove:

  • Domino (2 kompleta)
  • Križić – kružić (5 kompleta)
  • Čovječe, ne ljuti se (4 kompleta)
  • Slikovni sudoku (7 kompleta)
  • Drvena slagalica za učenje razlomaka (2 kompleta)
  • Drveni zupčanici za učenje mehanizama (4 kompleta)
  • Kutovi izrađeni 3D pisačem (3 kompleta)
  • DNA lanac izrađen 3D pisačem (4 kompleta)
  • Prokariotska i eukariotska stanica (4 kompleta)

Domino pločice obojali su i lakirali učenici izvannastavne aktivnosti Mala likovna radionica sa voditeljicom Snježanom Đelmić. Uz pomoć pedagoginje Stane Kalajžić napravili su plakate za svaku igru i svaki nastavni predmet te smo ih predstavili u holu škole. Na tim su plakatima opisali (tekstom i slikama) što smo sve radili u sklopu projekta.

Po završetku izrade praktičnih radova, isti su dani u nastavu na korištenje. Učiteljice razredne nastave (Sandra Šunjić, Zlata Marević, Mirela Dropulić i Marina Jonjić – Sikirić) te učitelj prirode, biologije i kemije (Mijo Taslak) i učiteljica matematike i fizike (Ljiljana Rašić) bili su suradnici u projektu i krajnji korisnici izrađenih radova.

EVALUACIJA PROJEKTA U RAZREDNOJ NASTAVI

Na samom kraju projekta izradili smo i proveli anketu kojom smo ispitali zadovoljstvo učenika i učitelja razredne nastave dobivenim igrama.

Ispitano je 46 učenika razredne nastave.

– Najveći broj učenika igrao je križić – kružić. Od tih igrača, njih 52% izjavilo je da im je to bila najdraža igra.

– Druga igra koju su učenici najviše igrali bila je slikovni sudoku. Od tih igrača, tek njih 19% izjavilo je da im je to bila najdraža igra.

– Treća igra po broju igrača bio je Čovječe, ne ljuti se. Od tih igrača, tek njih 22% izjavilo je da im je to bila najdraža igra.

– Najmanje igrača imao je domino. Međutim, 55% učenika koji su igrali domino, izjavili su da im je on najdraži.

Prema tome, poredak igara (prema tome koliko su se svidjele učenicima) bio bi sljedeći:

  1. Domino
  2. Križić – kružić
  3. Čovječe, ne ljuti se
  4. Slikovni sudoku

U konačnici, 76% ispitanih učenika bilo je zadovoljno izrađenim igrama.

Učenici su na kraju ankete napisali i neke svoje prijedloge za igre koje bismo mogli izraditi sljedeće godine, od čega su najviše glasova dobili Uno i šah.

Evaluacijski listić ispunile su i učiteljice razredne nastave koje su bile 100% zadovoljne igrama.

EVALUACIJA PROJEKTA U PREDMETNOJ NASTAVI

Uspješnost provedbe projektnih aktivnosti u predmetnoj nastavi ispitala se usmenim razgovorom s učiteljem biologije i učiteljicom matematike.

Učiteljica matematike istaknula je kako drvena slagalica za razlomke omogućuje učenicima lakše shvaćanje dijeljenja cijelog dijela na dijelove i omogućuje samostalno istraživanje odnosa među razlomcima. Kutovi ispisani 3D pisačem bili su im od velike pomoći osobito kod učenika koji se teže snalaze s apstraktnim pojmom kuta. Fizički model pomaže im lakše vizualizirati i uspoređivati kutove. Dobivena nastavna sredstva učinila su nastavu matematike zanimljivijom.

Učitelj biologije istaknuo je kako je slagalica DNA izazvala veliko zanimanje. Učenici su u parovima slagali i lijepili dijelove slagalice te su se na taj način upoznali sa strukturom DNA što je učinkovitije od samog gledanja slike u udžbeniku. Što se tiče modela prokariotske i eukariotske stanice, učenici su bili u mogućnosti opipati dijelove stanice te bolje razumjeti gdje se pojedini dijelovi nalaze te kako izgledaju. Dobivena nastavna sredstva olakšala su učenicima razumijevanje gradiva, ali i unijela dašak svježine u nastavu biologije.

Prilikom same izrade praktičnih radova, učenici su međusobno komentirali svoja iskustva, ali su ih podijelili i s voditeljicom projekta. Iz njihovih komentara bitno je izdvojiti:

– Neki učenici prvi su put, tijekom ovog projekta, radili s električnom pilom. U početku su se malo i bojali, ali u konačnici su bili ponosni na sebe jer su stekli nova tehnička znanja.

– Sada znaju kako od obične ideje doći do konkretnog proizvoda koji služi za učenje i drugim učenicima.

– Svim učenicima ovo je bio prvi susret s 3D oblikovanjem i 3D ispisom i bili su oduševljeni gledati kako njihov digitalni crtež postaje pravi fizički predmet.

– U izradi ovih praktičnih radova naučili su bolje surađivati i dogovarati se u timu. Također, postali su bolji u predstavljanju vlastitih ideja te prihvaćanju i vrednovanju tuđih.

ZAKLJUČAK

Projekt je uspješno proveden i ostvario je svoje ciljeve, međutim, voljeli bismo da smo mogli izraditi praktične radove i za druge predmete (npr. kemiju, fiziku, informatiku) pa da projekt dobije širu dimenziju. Ukoliko bi se projekt ponovio iduće školske godine, izradili bismo nastavna sredstva koja nismo stigli ovog puta. Također, kroz anketu smo dobili dodatne ideje za izradu novih i drugačijih praktičnih radova.

Piše: Tena Kozina, učiteljica informatike i tehničke kulture

Pročitajte još

Zadnji dan nastave

Zadnji dan nastave

Današnji dan bio je posebno emotivan za sve nas – još je jedna nastavna godina privedena kraju, a našom školom odjekivali su smijeh, pjesma, ali i pokoja suza. Posebno smo se oprostili od naših osmaša, koji su zatvorili jedno važno poglavlje svog školovanja. Kroz...

Oznaka “Sigurna škola”

Oznaka “Sigurna škola”

Zbog stvaranja sigurnijeg okruženja za učenike naše škole i ove smo godine postali ponosni nositelji oznake "Sigurna škola". Treću godinu zaredom naša škola sudjeluje u projektu Hrvatskog Crvenog križa "Sigurnije škole i vrtići", provedbom radionica skupljaju se...

Skip to content